Ni tampoc una pàgina animada d’introducció

Fa poc un client ens va ensenyar el disseny del lloc web que estaven preparat. En veure que volien posar una animació prèvia a la pàgina inicial, amb el perceptiu botó de “skip intro” (salta’t la introducció), i que volien que durant la navegació sonés una agradable música de fons, ens van saltar totes les alarmes. Els vam dir que trobàvem mala idea fer-ho, i que els passaríem enllaços que ho argumenten. Els hem buscat i com que pensem que poden ser útils per a tothom, els posem aquí, degudament comentats.

Por qué no hacer una intro Flash para tu web

Aquest article presenta dos arguments. El primer —que els buscadors no detecten les animacions en Flash— pot deixar de tenir validesa quan la pàgina es fa amb HTML5, cosa cada cop més freqüent, però el segon —el problema d’usabilitat i accessibilitat— és totalment vigent. L’exemple que l’article posa per fer entendre la barrera que implica aquesta pàgina és molt gràfic:

“Imagina que entres a una tenda de informàtica. Un cop has creuat la porta, el dependent t’obliga a aturar-te de sobte en el vestíbul i t’ofereix un espectacle multimèdia. Al cap de 30 segons, un cop finalitzat l’espectacle, et convida a passar a comprar els seus productes.”

No cal dir res més.

How to convince a client they don’t need a splash page

Per si algú encara ho dubta, aquesta pàgina reforça els arguments del no: per exemple, al menys un 25% dels teus visitants marxarà sense haver vist el que tens per oferir-los (potser entre aquests hi ha tots els que encara naveguen amb mòdem, que se sentiran frustrats en veure que la pàgina no s’acaba de carregar mai, i d’altres que, simplement, consideraran que algú que li col·loca una animació abans de mostrar-li el contingut els fa una ofensa i no és mereixedor del seu temps). Això sense comptar que si la pàgina està feta amb Flash perdràs moltes possibilitats d’aparèixer entre els primers resultats de les cerques en línia.

L’article fins i tot repeteix la història que citàvem abans sobre l’espectacle multimèdia que t’entreté abans de deixar-te entrar a la botiga, però canviant el personatge per un mim (senyal que la història és apòcrifa), i hi afegeix una segona historieta:

“És com obrir la porta d’una botiga i trobar-se’n una altra amb un cartell que diu: ‘Ha, ha! Fèiem broma. Ara sí, obre aquesta altra porta per entrar de veritat'”.

Curiosament, vam adjuntar als nostres clients un altre article en línia que al cap d’una setmana ha desaparegut. Aquest advocava per evitar “la temuda pàgina intro de Flash”, però alhora admetia casos puntuals en les quals aquest preàmbul pot ser útil: si has d’avisar els teus visitants d’una informació extremadament important o urgent, si el pots anunciar un producte que captarà amb tota seguretat la seva atenció…

Nosaltres afegim que el problema pròpiament dit no és l’animació, sinó l’espera, el tràmit, i que si vols que la teva pàgina inicial contingui una animació, res no t’ho impedeix, sempre que alhora estigui visible el menú i alguna altra informació sobre tu.

10 razones para no tener música en una página web

Imagineu aquesta situació. Esteu treballant amb l’ordinador. Teniu l’iTunes o l’Spotify engegat. En un moment determinat decidiu buscar una informació a internet, com per exemple, clíniques veterinàries a prop de casa vostra. Poseu les paraules clau al cercador i amb el botó dret obriu els vuit o deu primers resultats en pestanyes. De cop i volta sentiu una musiqueta que s’encavalca amb el que estàveu escoltant. Comenceu a remenar les pàgines obertes i no trobeu d’on surt i acabeu per tancar-les totes (i per poc que no llenceu el portàtil per la finestra). ¿Qui els ha dit als autors de la pàgina causant d’aquesta situació que voleu sentir música? ¿I que voleu sentir precisament aquella música tan carrinclona (encara que us posin la vostra cançó preferida en aquell moment us semblarà que és una cantarella intolerable)?

L’enllaç de més amunt i el d’aquí sota donen altres arguments en contra de posar música per defecte als webs, però a mi em sembla que l’escena descrita és motiu suficient per proscriure l’àudio d’internet de manera total i definitiva.

¿Por què no poner música en tu página web?