enric_adrian_generRealitat augmentada

En el post anterior deia que un bon llibre et permet viatjar molt lluny, conèixer coses noves, experimentar sensacions desconegudes. I deia també que la recomanació que us faig de llegir no va en detriment de la de viatjar, la de traslladar-se físicament a altres llocs per conèixer noves persones i nous costums. L’ideal és la combinació de les dues coses. A mi m’agrada molt fer el que anomeno immersió literària. Si vaig a la muntanya m’enduc un llibre de muntanya. Si vaig al mar m’enduc un llibre de mar. Així, he passat estius a la Costa Brava llegint Els argonautes, de Baltasar Porcel, L’Odissea, d’Homer, Marines i boscatges, de Joaquim Ruyra, Moby Dick, de Herman Melville, The whale, de Philip Hoare, i el volum de l’obra completa de Josep Pla Aigua de mar, que inclou les narracions Bodegó amb peixos, Un viatge frustrat, Derelictes, El coral i els coralersContraban, entre d’altres.

Aquest llibre el vaig llegir ja fa uns quants anys, entre Palamós i Sant Pere Pescador. Feia molts anys que passava temporades a la Costa Brava, però aquell any em va semblar que arribava a conèixer-la íntimament, autènticament. Llegir un fragment com el següent en un espai semblant al que descriu és una sensació indescriptible:

A posta de sol, la mar queda en calma. Després de les fuetades del nord, entre dues llums, la naturalesa sembla convalescent i fatigada: tot sembla com desmaiat. El port s’anima i s’emplena de paraules.

O aquest:

Us entren unes ganes irreprimibles de suar, d’estirar la corda, de llevar uns palangres, de remar. Al vespre teniu son; el cervell rebutja qualsevol obsessió, us entra el defalliment silenciós de la felicitat. No es pot pas demanar una evasió més útil que la que produeix un vaixell.

Aquest sistema que he ideat és com fer una classe teoricopràctica. Enguany m’estic llegint Visión desde el fondo del mar, de Rafael Argullol. Sé que està agafat una mica pels pèls (el títol és més aviat metafòric), però ho dono per bo. I l’any que ve, si déu vol, toca El vell i la mar, d’Ernest Hemingway.

Bona lectura i bon viatge!