.

O on volem arribar i per quin camí

Ara que comença l’any i que qui més qui menys fem propòsits i ens marquem objectius, volíem dedicar un post a descriure què són la visió i la missió, dos conceptes essencials de la identitat empresarial (i personal), però que poca gent coneix. Però tot documentant-nos hem trobat un vídeo que ho explica molt millor del que ho podríem fer nosaltres, i ens limitarem a adjuntar-vos-el i a comentar-lo.

L’autor, Brian Johnson, distingeix en primer lloc propòsit i missió. El propòsit de tothom és el mateix, diu: connectar amb el seu jo més elevat, amb alguna cosa superior a la persona. Per a una empresa, això seria oferir un servei o producte que satisfaci alguna necessitat, contribuir a millorar el món (o un petit racó o aspecte del món, si ho preferiu).

La visió, afegim nosaltres, és aclarir quin és aquest servei o producte, quina és la contribució que nosaltres podem fer. Per a Contents Editors, per exemple, la visió és ajudar les empreses a comunicar-se millor. I més concretament, oferir-nos com a escriptors (de tota mena de textos corporatius, des d’anuncis a webs i xarxes socials) i com a consultors per trobar idees, mitjans i formats per arribar al seu públic. Se n’hi diu visió perquè hem de visualitzar on volem ser, què volem assolir, en cinc, deu, vint anys…

Si la visió és el què, la missió és el com. Seguint amb l’exemple, nosaltres podem aportar una redacció clara i honesta, propostes imaginatives, coneixement del sector i del medi, ganes d’aprendre, entusiasme, compromís, puntualitat, eficiència… Això defineix la nostra personalitat.

Una altra manera de veure-ho és que la visió és una idea vinculada al lideratge i la inspiració, mentre que la missió té relació amb la gestió i la fortalesa.

Per a un projecte nou, cal fer primer de tot aquesta valoració (quin és el propòsit de l’activitat i com es vol dur a terme), perquè ens servirà per trobar el nom de l’empresa o producte, el lema, la descripció curta (la que aparegui als resultats de les cerques de Google), l’elevator’s pitch, el resum executiu, el pla d’empresa, el contingut del web… Ens posarà tot això més fàcil.

El nom i el lema de la companyia o del producte són especialment importants (en una altra ocasió comentarem les diferències entre eslògan, baseline i claim): cal que reflecteixin la visió i la missió, el què i el com. No serveix de gaire dir que venem paper o que som advocats laboralistes si no donem una pista sobre la nostra manera de treballar, sobre com marquem la diferència.

En el nostre cas, en què vam buscar un nom que insinua vagament el què (Contents Editors = editors de continguts) i que en canvi concreta el com (Contents Editors = editors optimistes, entusiastes), vam buscar un lema que situés millor el què (“Idees i textos”).

Esperem que aquestes reflexions, que s’han allargat més del que preteníem, us serveixin. No dubteu a demanar-nos aclariments o a compartir amb nosaltres les vostres impressions.