El factor sorpresa en les eleccions

Fa uns mesos, al meu bloc de pisos van deixar de veure’s alguns canals de televisió. Jo, que n’era el president, vaig trucar al tècnic de l’antena perquè hi posés remei. Va resultar que havíem d’instal·lar uns mòduls per poder veure els canals que faltaven, però em va recomanar que esperéssim una mica (cap dels canals generalistes estava afectat), perquè en un o dos mesos el Ministeri d’Indústria havia de fer una nova regulació i llavors caldria tornar-ho a canviar. Ho vaig comentar als veïns que em vaig trobar. Els cinc primers van estar d’acord amb mi a esperar. Teníem, de moment, unanimitat. Faltaven sis veïns per votar i jo pensava que, com a màxim, passaríem de la unanimitat a una majoria absoluta. Va resultar que tots sis van estar a favor d’arreglar-ho de seguida, de manera que vam quedar en empat.

Dic això perquè les enquestes i les projeccions sempre fallen, i a vegades fallen estrepitosament. Els resultats de les eleccions al Parlament de Catalunya han estat una autèntica sorpresa per a tothom. Algunes de les dades han caigut fins i tot fora del màxims o mínims d’una àmplia forquilla obtinguda a partir de 17 enquestes diferents. A CiU, l’enquesta més favorable li donava 71 escons, i la que menys, 60. I n’ha obtingut 50. Tot i que és la força més votada (quasi triplica la segona força), es pot parlar clarament de fracàs, especialment perquè és el partit que va decidir avançar les eleccions i perquè s’havia marcat uns objectius molt més ambiciosos. A ERC les enquestes li donaven de 13 a 20 escons, i n’ha obtingut 21. A Ciutadans, entre 3 i 8, i n’ha obtingut 9. La resta de resultats sí que ha caigut dins de les previsions, però el dibuix global que ha quedat ningú no se l’imaginava.

En el nostre post Les xarxes socials i el 25N dèiem que avui revisaríem si Eleccions25.cat i el Tuitòmetre del 324 l’encertaven a l’hora de fer prospectiva sobre els resultats de les eleccions. Evidentment, no l’han clavat, perquè no són mètodes científics de càlcul, però l’han encertat bastant pel que fa a tendències de creixement o decreixement de les formacions i pel que fa als temes que han centrat la campanya.

La tecnologia seguirà avançant i ens donarà cada cop més pistes, més interpretacions, més interrelacions. Però la voluntat dels electors continuarà essent tan insondable com la dels meus veïns. Al menys fins que el blat sigui al sac i ben lligat.

.

PD: El gràfic del resultat de les eleccions és de www.324.cat. Ens hem pres la llibertat d’usar-lo. Si ens ho demanem el traurem. Però no ens el feu treure, va.