S’acosta Nadal i he decidit que havia de començar a preparar una felicitació per enviar als meus amics, com és costum. Però què puc enviar? Tot pensant-hi, més que trobar la resposta, m’han sorgit noves —i més importants— preguntes. He de fer una felicitació de Nadal? A mi em ve de gust, però si ho faig, no hauria d’enviar també felicitacions pel Yom Kippur, el Ramadà, el cap d’any xinès (i afegir al final un ‘disclaimer’ que digui que els seguidors d’altres religions minoritàries es donin també per felicitats)? I els agnòstics i ateus no es molestaran? Ells han de rebre una felicitació agnòstico-atea o no rebre res, atès que no tenen res a celebrar? De fet, jo sóc ateu (o agnòstic, no n’estic segur); llavors, té sentit que envii felicitacions als meus amics amb motiu de festes religioses? Però, si ens centrem en el Nadal, que és el que conec, no va ser una apropiació cristiana de la festa del Sol Nou o Sol Invictus, que feien els romans i abans els celtes pel solstici d’hivern? Però, és clar, jo tampoc sóc pagà, no crec en la religió dels romans, ja he dit que sóc agnòstic (o ateu). Tinc motius per celebrar el solstici? Tinc dret a celebrar-lo? Tinc dret a celebrar-lo amb una iconografia cristiana? Puc fer un pessebre? I amb iconografia celta (el tió i l’arbre de Nadal)? Puc cantar cançons sobre els desitjos de futur i la bondat (o maldat) humana? O això és un vedat cristià? M’he de limitar a jugar al quinto (activitat laica, fins que no es demostri el contrari, però que per altra part no és precisament de les que més m’agrada del Nadal)? He d’explicar a la gent, per evitar malentesos, que faig festa perquè tot i ser ateu tinc dret com tothom a la meva quota anual d’alegria?

Com que veig que no vaig enlloc, ho deixo estar. Així que m’acomiado de vosaltres.

Molt bon…!

…Passeu-ho bé.

(L.R.)